Finančné služby sa už od ich vzniku často spájajú s inovatívnymi technológiami. Spájanie tradičných a novoznikajúcich finančných služieb s novými spôsobmi ich poskytovania má stúpajúci trend. Ide najmä o nové inovatívne riešenia, ktoré ich urýchľujú, dodávajú im prvky vizuálnej atraktivity a uľahčujú prístup k nim. Zamerané sú na spotrebiteľa, s cieľom ponúknuť mu niečo nové, ľahko dostupné, cenovo konkurenčné a šetriace čas.
Spotrebiteľ môže za nákup tovarov alebo služieb platiť rôznymi spôsobmi od tradičného spôsobu platby, a to finančnými prostriedkami v hotovosti (napríklad platba na dobierku), až po bezhotovostné platby. Tie môžu byť realizované cez rôzne druhy systémov, ktoré sú založené na rozličných inovatívnych technológiách (napríklad platba kartou, platba prevodom, bezkontaktná platba smartfónom, tabletom, hodinkami alebo náramkom).
Platby za tovary a služby sa často uskutočňujú prostredníctvom internetu, elektronického bankovníctva, QR kódov, nainštalovaných aplikácií alebo ide o kombináciu rôznych technických prostriedkov s rôznymi bezpečnostnými prvkami.