Rozhovor s regionálnym riaditeľom CFC s.r.o. Ing. Viktorom Čopom o finančnom sprostredkovaní a poradenstve.

9 okt    Uncategorized

Ing. Viktor Čop
regionálny riaditeľ CFC s.r.o.

Svet financií má spravidla dve tváre. Jednu tvár prezentuje poskytovateľ finančnej služby, na strane druhej stoji záujemca o finančný produkt. Klasický prípad ponuky a dopytu, asi ničím odlišný od iných trhových segmentov. Už niekoľko desiatok rokov takto funguje aj finančný trh na jednej strane reprezentovaný širokou škálou finančných inštitúcií – bánk a poisťovní, na strane druhej je to klient – fyzická osoba, podnikateľ, či podnikateľský alebo iný subjekt. Komunikácia medzi týmito dvoma svetmi prebieha v celej škále reklamno – marketingových praktík a jednou z nich sú aj tzv. finanční poradcovia alebo finanční sprostredkovatelia. Ing. Viktor Čop sa len nedávno stal súčasťou tohto finančného prostredia ako regionálny riaditeľ spoločnosti Consulting Financial Center s.r.o. sídliacej v Prešove. Jeho vnímanie sveta financií a úlohu sprostredkovateľa na finančnom trhu prinášame v nasledujúcom rozhovore.

V úvode sme prezradili, že ste „nováčikom“ v oblasti financií, je to skutočne tak? Alebo čo Vás do tohto sveta financií priviedlo?

Ak ste v úvode naznačili dva svety financií na jednej strane finančné inštitúcie a na druhej klienta, tak to asi áno, praktický celý život som bol na strane klienta ako využívateľa finančných služieb. Na strane druhej veľmi dobre rozumiem aj poskytovateľom finančných služieb. Okrem iného som absolventom Open University Veľká Británia a teda držiteľom profesionálneho diplomu v manažmente. Súčasťou tohto štúdia bolo aj finančníctvo zamerané na komerčnú sféru. Za roky svojej praxe som bol konateľom, členom predstavenstiev, dozorných rád vo viacerých obchodných spoločnostiach s ručením obmedzeným či akciových spoločnostiach, kde som vždy bol najmä tým, kto dohliadal na financie a hospodárne nakladanie s nimi. Po ukončení vlastnej podnikateľskej činnosti som sa rozhodol venovať práve oblasti financií a to konkrétne vo forme finančného poradenstva, či povedzme sprostredkovania.

Prečo si myslíte, že sprostredkovanie finančných služieb je pre Vás výzvou, či ako vôbec vnímate úlohu sprostredkovateľa na finančnom trhu?

Veľa otázok naraz. Začnem tou druhou. Pred niekoľkými rokmi stačilo ak klient hľadajúci úver na bývanie alebo poistenie rodinného domu išiel do najbližšej banky či poisťovne, kde dostal ozaj odborné poradenstvo pri výbere vhodného produktu. Dnes je klient zasypaný množstvom ponúk, reklamy, pravdivých i nepravdivých informácií. Dôvod je jednoduchý. Na trh prichádzajú nové finančné inštitúcie a aj tie, ktoré tu už existujú nejaký čas, sa snažia budovať si svoju vlastnú identitu. Svet technológii sa vyvíja a tak produkty sú čoraz variabilnejšie, sofistikovanejšie, viacej reagujú na konkrétnu potrebu klientov. Na druhej strane aj dopyt sa mení. Kým niekedy sme si vystačili s bežným účtom a jedným úverom na bývanie, prípadne poistenie domu a auta, dnes finančný trh ponúka nepreberné množstvo produktov v oblasti životného aj neživotného poistenia, vkladov, debetných a kreditných produktov, investície do dôchodkov či jednoducho do budúcnosti. Svet financií sa tak komplikuje, stáva sa z roka na rok menej prehľadným a klient môže mať neraz pocit stratenosti, akoby v lese, bez väčšej schopnosti sa zorientovať a nájsť ten svoj správny smer.

Ale dnes predsa každá finančná inštitúcia má profesionálnych finančných poradcov, ktorí sú pravidelne školení pre poskytovanie finančných produktov a to tak po technickej ako aj odbornej stránke a nakoniec aj v rovine komunikácie s klientom.

To určite áno. Má to však jeden háčik. Vy máte potrebu, konkrétnu potrebu. Ako viete, kto Vám vie poskytnúť ten najvhodnejší produkt? Možno si poviete: čítam, počúvam, sledujem a pod. Všetko v poriadku. Stále ste však odkázaná na svoj vlastný úsudok, poznanie či schopnosti monitoringu. Keď si kupujete auto, vyberáte si podľa svojho vkusu, svojich predstáv, či podľa toho čo sa Vám páči. Keď si vyberáte finančný produkt, ktorý nemá hmotnú podobu, ste odkázaná „iba“ na vlastný inštinkt, úsudok i poznanie. Práve nezávislý sprostredkovateľ pokiaľ je dobre odborne pripravený s prehľadom na finančnom trhu nielen jednej ale celého radu finančných inštitúcií, vie vniesť do situácie iný uhol pohľadu a úplne nové riešenia.

Teraz sa vrátim k prvej časti predchádzajúcej otázky. Roky skúsenosti s finančným trhom nielen v rovine fyzickej osoby ale aj podnikateľských subjektov mi trochu poodhalili vnímanie finančného sveta poskytovateľmi finančných služieb. Na druhej strane som sa naučil, že pre poskytovateľa finančných služieb je nesmierne dôležitá práve formulácia potreby klienta. Práve tu vidím veľký priestor pre sprostredkovateľov a zvlášť by som podčiarkol nezávislých sprostredkovateľov. Banka, či poisťovňa totiž dá iba to čo ponúka. Avšak klientova potreba je neraz veľmi úzko zameraná. Ak sa radíte v jednej finančnej inštitúcií, tak vám povedia len: dá sa, alebo sa nedá. Nezávislý finančný sprostredkovateľ neustále monitorujúci sieť finančných inštitúcií a ich produktov, vie svojmu klientovi sprostredkovať správu v rovine: tu sú takéto možnosti, tam by to mohlo ísť takýmto spôsobom, alebo by sme to vedeli riešiť úplne inou formou. Toto je úplne nový kvalitatívny posun z roviny toto máme – berte – neberte, do roviny: máme pre vás riešenie a to takéto, takéto alebo aj iné. Razom sa uzatvorená komunikácia mení na otvorenú, kde vieme modifikovať na jednej strane potrebu tak, aby sme ju prispôsobili širokým možnostiam poskytovaným na trhu. Tento proces si vyžaduje vysokú dôveru medzi klientom a sprostredkovateľom ale je to proces komunikácie, proces hľadania a nakoniec nájdenia správneho riešenia.

Ak teda tomu dobre rozumiem, tak vy prezentujete svoju pozíciu – pozíciu vašej organizácie, ako akýsi medzičlánok medzi poskytovateľom finančnej služby a jej užívateľom.

Presne tak, finančné sprostredkovanie je služba v prospech dvoch strán a to tak finančnej inštitúcie ako aj klienta s dôrazom na odbornosť posúdenia požiadavky klienta a nájdenie najoptimálnejšieho riešenia, prostredníctvom konkrétneho produktu konkrétnej finančnej inštitúcie. Sprostredkovanie finančných služieb je jednou veľkou perspektívnou oblasťou práce a činnosti na finančnom trhu a výsledky týchto sprostredkovateľských spoločnosti to len potvrdzujú. Rozhodne je to obchod, kde platí doslova a do písmena že 1 + 1 = 3. To znamená, že pri kvalitnej práci sprostredkovateľov sú spokojní tak poskytovatelia finančných služieb, ich klienti a v neposlednej rade aj samotní sprostredkovatelia.

Prečo ste si vybrali práve spoločnosť Consulting Financial Center s.r.o. so sídlom v Prešove?

Dôvod je úplne jednoduchý. Spoločnosť CFC s.r.o. je sieť samostatných sprostredkovateľov, kde sú ľudia s dlhodobými skúsenosťami v oblasti finančného poradenstva ale tiež predovšetkým preto, že táto spoločnosť je zmluvne naviazaná na jednu z najväčších a najprogresívnejších spoločností v servisných službách pre finančných sprostredkovateľov. Spoločnosť Finportal a.s. je nielen technologickým lídrom na trhu ale tiež preto, že stavia na rovnocennom partnerstve, nezávislosti, vlastnom rozvoji sprostredkovateľov a transparentnom províznom systéme.

Aké sú Vaše plány a zámery do budúcna?

Naše spoločné ale i moje osobné plány a zámery sú v dvoch rovinách a to v rovine internej – vnútornej, kde prebieha budovanie tímov poradcov a sprostredkovateľov a potom sú to plány navonok, zamerané na konkrétne služby v oblastiach životného a neživotného poistenia, vkladov, stavebného sporenia a rôznych druhov úverov. Máme aj prvé nesmelé úspechy v rovine kapitálových investícii. Tento posledný segment je však na Slovensku len v počiatočnom vývoji, čo je dané istým konzervatívnym prístupom slovenského občana ako takého.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *